maanantai 29. lokakuuta 2012

Skype

En ole itse koskaan käyttänyt Skypeä. Olen nähnyt jopa vanhempieni käyttävän sitä mutta omassa kaveripiirissäni kukaan ei ole esimerkiksi muuttanut pitkäksi aikaa ulkomaille tai muuta vastaavaa, jolloin sovelluksen käyttäminen olisi tullut tutuksi.

Skypen idea on soittaminen. Rekisteröityneet käyttäjät voivat soittaa toisilleen Skypen välityksellä ilmaiseksi ja pientä maksua vastaan myös suoraan ystäviensä puhelimiin. Myös videopuhelut ja viestien laittaminen puhelun aikana ovat mahdollisia. Yllättävä asia ja todella huomionarvoinen fakta on se, että Skypen välityksellä ei voi soittaa hätäpuheluita. Hyvä että asia on esillä heti etusivulla, vaikkakin olisi mielenkiintoista tietää kuka soittaisi ennemmin hätätilanteessa Skypen kuin tavallisen puhelimen välityksellä.

Skypen saa moneen paikkaan. Sitä voi käyttää tietokoneella, puhelimissa, televisiossa ja jopa PlayStation Vita -versiossa. Skypellä voi soittaa myös Facebookin kautta. Se on todella hyvin tavoitettavissa oleva palvelu niin yksityisille kuin yrityksillekin.

Yritysmaailmassa Skype on varmasti hyvin käytetty työkalu kansainväliseen tai muunlaiseen etäkanssakäymiseen. Virtuaaliset kokoukset voidaan hyvin järjestää käyttäen Skypeä, koska siinä yhdistyy sekä kuva että ääni. Se on myös hyvin edullinen tapa suhteutettuna matkustamiseen ja sen aiheuttamiin kuluihin.

Koska Skype toimii teknologiaa hyväksikäyttäen, ongelmat eivät ole varmasti harvinaisia, ennemmin todennäköisiä. Saattaa riippua hyvinkin paljon yrityksen omasta teknologiasta ja välineistöstä kuinka hyödynnettävissä Skype on. Mikäli virtuaalista kokousta yritetään pitää yhden läppärin välityksellä viisi ihmistä sen ympärillä, tulos ei välttämättä ole kovinkaan hyvä. Jos käytössä on kunnon kokoushuone, jossa kunnon kameran liittäminen tietokoneeseen on onnistunut ja huoneessa on iso screeni, josta toisen osapuolen näkee, kokouksen pitäminen voi olla hyvinkin vaivattoman oloista. Oletuksena jälleen että kaikki toimii. Välineistön asennus kannattaakin teettää ammattilaisella, jolloin ongelmien tulemisen riski ainakin pienenee.

Skype tulee tuskin koskaan korvaamaan tavallista puhelinta. Palvelun pitäisi yleistyä todella paljon tai liittymien hintojen tulisi nousta merkittävästi, että ihmiset alkaisivat käyttää sitä normaaleiden puheluiden sijaan. Toisaalta myös esimerkiksi WhatsApp on jo hyvin yleinen puhelimissa ja korvannut ainakin omasta kaveripiiristäni tekstiviestit lähes kokonaan. Nähtäväksi siis jää miten käy.

Vimeo

Yritin valita tällä kertaa esittelyyn sellaisen sosiaalisen median sovelluksen, josta en ole tähän mennessä kuullut mitään. Eli nyt esittelyssä Vimeo, joka nimestä päätellen liittyy jotenkin videoihin. We'll see...

Vimeo on palvelu, johon rekisteröityneet käyttäjät voivat ladata omia videoitaan, katsoa muiden videoita, jakaa videoita muiden käyttäjien kanssa, verkostoitua, ja opetella tekemään parempia videoklippejä. Esimerkiksi.

Ensisilmäyksellä palvelusta tulee mieleen videoversio Facebookista. Ainakin esimerkkikuva käyttäjän omasta sivusta muistutti Facebookin "seinää"; kuvien sijaan jaetaan kuitenkin videoita. Näkyvillä on käyttäjien omien videoiden määrä, tykkäämiset, ryhmät ja kanavat sekä kontaktit.

Vimeolla on hauska tyyli.

"Your videos belong here."

"Ready to enter a world of awesome?"

Etusivu puhuttelee kävijää liittymään palveluun ja itselle tuli ainakin ensisilmäyksellä sellainen "mäkin haluuuuuun" -olo. Videot vaan puuttuu. Ja osaaminen.

Mitä enemmän surffailen sivulla, sitä enemmän olen sitä mieltä, että palvelu on siisti. Vimeolla on oma Staff Blog, jossa käyttäjiä haastetaan erilaisten videoiden tekemiseen. Tehtävä esitellään tekstissä, jonka lisäksi postaukseen on liitetty video, jossa konkreettisesti vaihe vaiheelta näytetään, kuinka aiheeseen liittyvän efektin saa aikaan. Käyttäjiä haastetaan koko ajan uuden oppimiseen ja luomiseen, tuetaan ihmisten tekemistä ja innostusta, jolloin myös koko palvelun idea saadaan pyörimään tasaiseen tahtiin. Kukapa nyt ei haluaisi jakaa kavereidensa kanssa kuinka COOLIN ja SPOOKYN haamu-efektin on saanut videolle aikaiseksi;).

Vimeo on huomioinut myös yritysasiakkaat. Vimeo PRO on ammattilaistason videosovellus. Lataustilaa on reilusti ja erilaiset asetukset mahdollistavat joustavan ja toimivan yrityskäytön esimerkiksi kaupallisuuden suhteen. Palvelu sopisi varmasti monelle yritykselle paikaksi, jonne ladata omia mainoksia tai muita esittelyvideoita. Videot voisivat olla linkitettyinä yrityksen omille sivuille, jolloin siis varsinaista tallennustilaa kuluisi ainoastaan Vimeosta. Varsinainen videoiden muokkaus toteutetaan yritysmaailmassa todennäköisemmin omien ammattilaisten toimesta, eikä välttämättä käyttämällä Vimeon omia ohjeita tai vinkkejä, mutta latausalustana sovellus on varmasti toimiva. Ainakin muutama katsomani video toimi hyvin ja klipit latautuivat nopeasti. Tällä pienellä kokeilemisella vaikutti ainakin paremmalta kuin Youtube, jossa videoiden lataaminen kestää välillä huomattavan kauan.

Jos minusta tulee joku päivä joku himovideoeditoija, harrastusmielessä, olen varmasti ensimmäisenä rekisteröitymässä Vimeoon. Siitä jäi niin kivat fiilikset. :) Olisi vielä mielenkiintoista tietää, kuinka tunnettu tai suosittu se on suomalaisten keskuudessa..?

tiistai 23. lokakuuta 2012

Twitter

Viihdeuutisissa törmää usein tietoon, joka pohjautuu julkkisten twiitteihin Twitterissä. Itselleni Twitter on ollut tähän asti täysin vieras maailma. Mitämitämitä?

Twitterissä on hauskaa se, että jokaisen käyttäjän profiili on avoin. Twiittaajien miniblogit ovat avoimesti luettavissa jokaisen rekisteröityneen käyttäjän kesken ja päivitykset on mahdollista tilata itselle etusivulle luettavaksi. Käyttäjistä ei ole kuitenkaan esillä, eikä kerätä, niin paljon tietoa käyttäjäprofiiliin. Käyttäjä itse antaa tietoa itsestään twiittiensä eli päivitystensä välityksellä sen verran kun itse katsoo sopivaksi. Tässä palvelussa kuvat eivät ole pääroolissa, vaan nimenomaan twiittaukset.

Yksityisten henkilöiden lisäksi myös yritykset käyttävät Twitteriä kertoakseen ajankohtaisista asioista ja mainostaakseen tuotteitaan. Tällä hetkellä esimerkiksi Nokian Twitter-sivulla Nokia Lumia on hyvin vahvasti esillä. Myös H&M näyttää olevan hyvin aktiivinen twittaaja ja seuraajia näkyy olevan yli 1,5 miljoonaa. Aikamoinen määrä! Ajatella, mikä määrä ilmaista markkinointia ja mainosta. Yritys jää varmasti päivitysten seuraajien mieleen jo pelkällä aktiivisella kirjoittelulla, mutta saa myös lisänäkyvyyttä suosionsa perusteella, sillä suosituimmat ja seuratuimmat puheenaiheet ilmestyvät myös etusivulle.

Erityisesti julkisuuden henkilöt hyötyvät Twitteristä. Julkisuus on heidän työtään, heidän tulee pitää yllä imagoaan ja suhteita faneihinsa. Jos joku asia menee pieleen, heillä on pakko olla jokin kanava kertoakseen oman näkemyksensä. "Normaaleissa" työtehtävissä Twitter toimii asiakaskontaktien ja -suhteiden ylläpidossa hyvänä välineenä. Asiakkaiden twiittauksien kommentointi on hyvä keino pitää suhde hengissä, vaikka varsinaista yhteistyötä ei ehkä sillä hetkellä olisikaan.

Kaiken kaikkiaan Twitter vaikuttaa hyvin selkeältä sosiaalisen median välineeltä. Sen käyttäminen ei ole yhtä suuri seikkailu kuin esimerkiksi Facebookin sillä se ei sisällä niin paljon toimintoja. Twitterissä pysytään asiassa.

LinkedIn

Sanotaan, että jokainen ihminen on kuuden askeleen/ihmisen päässä jokaisesta maailman ihmisestä. Hurjaa, mutta samalla todella kiehtovaa. Maailma on niin suuri, mutta samalla niin pieni. LinkedIn-palvelun ideana on löytää näitä kavereiden kavereiden tarjoamia yhteyksiä. Jos ajattelee, että jokaisen ihmisen verkostoon kuuluisi esimerkiksi sata ihmistä, mahdollisuuksia olisi todella paljon tarjolla, koskien esimerkiksi työpaikan hakua. Alla kuvaus kuuden askeleen teoriasta.
Liityin tänään LinkedIn:iin. Perustietojen lisäksi palveluun voi syöttää tarkat tiedot omasta työkokemuksesta, kiinnostuksen kohteista ja yhteystiedoista sekä liittää avoimen työhakemuksen, tiedot koulutuksesta ja listan suosittelijoista. Sähköpostiosoitteiden kautta ensimmäisten kontaktien luominen onnistuu helposti. Yksittäisten henkilöiden lisäksi sovelluksessa voi seurata yrityksiä ja heidän ilmoittamia vapaita työpaikkoja.
Kun LinkedIn:iin on päässyt kunnolla sisälle, luonut kontakteja, seurannut yrityksien omia sivuja ja työpaikkailmoituksia, se on hyvin hyödyllinen työkalu kontaktien luomiseen ja ylläpitoon. Myös yritykset voivat resurssiensa mukaisesti etsiä uusia työntekijöitä. Varsinkin aktiivisimmat käyttäjät, jotka pitävät profiiliaan yllä ja päivittävät tietojaan, saattavat olla yrityksille hyvinkin arvokkaita. Uuden työpaikan saaminen voi tapahtua myös yrityksen aloitteesta.

Tulevaisuudessa LinkedIn saattaa olla arkipäivää. Mitä jos erilliset CV:t jäävät historiaan? Tai ehkäpä netissä täytettävät yrityksien itse laatimat hakulomakkeet korvataan vain yhdellä kentällä, johon linkitetään hakijan LinkedIn-profiili? Tai ehkäpä työpaikkojen haku yleistyy samalle tasolle LinkedIn:ssä kuin mitä se on mol.fi -palvelussa. Mitä useampi ihminen alkaa käyttää palvelua sitä kiinnostuneempia ovat myös yritykset. Ihmiset eivät seuraa yrityksiä vaan yritykset seuraavat ihmisiä, koska heissä on myös yrityksien tulevaisuus.

perjantai 19. lokakuuta 2012

Kalenteri

Oppimistavoitteet

Monesti sitä on ajatellut, että some on ihan selvä juttu, helppo nakki, peace of cake. Kyllähän sitä Facebookia osaa käyttää!! No joo, taitaa se olla muutakin.

Kurssin aluksi meille esiteltiin kuvio sosiaalisesta mediasta. Se näytti hirveältä. Ei ole pelkästään Facebook tai Twitter, on paljon paljon muutakin. Yksi tavoite voisi siis olla yksinkertaisesti oman sosiaalisen median näkemyksen laajentaminen.

Olen jo pidemmän aikaa pitänyt mielessä LinkedIn nimisen sivuston. Kiinnostusta löytyy palveluun liittymiseen ja ajattelinkin jo hyödyntää tämän kiinnostuksen ensimmäisessä tehtävässä, jossa tulee esitellä kaksi julkista some-sovellusta. Myös Twitter:stä puhutaan jatkuvasti eri medioissa. Itselläni ei ole siitä hajuakaan. Toinen tavoitteeni on siis ainakin näihin kahteen sovellukseen kunnollinen tutustuminen. Nämä some-sovellukset ovat myös usein yrityskäytössä, joten niiden käytön oppiminen olisi varmasti myös hyödyllistä.

Eli ainakin kaksi tavoitetta. Tavoitteita tulee varmaan mieleen lisää kurssin edetessä, kunhan asiaan on kerennyt jo tutustua enemmän.

Kaiken alku

Ensimmäinen postaus.

Tämä blogi on osa HAAGA-HELIAn Sosiaalinen media tutuksi -kurssia. Pohdintoja tulee olemaan sosiaaliseen mediaan ja mitä ikinä mieleen juolahtaa liittyen. Ei kun bloggaamaan!