Sanotaan, että jokainen ihminen on kuuden askeleen/ihmisen päässä jokaisesta maailman ihmisestä. Hurjaa, mutta samalla todella kiehtovaa. Maailma on niin suuri, mutta samalla niin pieni.
LinkedIn-palvelun ideana on löytää näitä kavereiden kavereiden tarjoamia yhteyksiä. Jos ajattelee, että jokaisen ihmisen verkostoon kuuluisi esimerkiksi sata ihmistä, mahdollisuuksia olisi todella paljon tarjolla, koskien esimerkiksi työpaikan hakua.
Alla kuvaus kuuden askeleen teoriasta.
Liityin tänään LinkedIn:iin. Perustietojen lisäksi palveluun voi syöttää tarkat tiedot omasta työkokemuksesta, kiinnostuksen kohteista ja yhteystiedoista sekä liittää avoimen työhakemuksen, tiedot koulutuksesta ja listan suosittelijoista. Sähköpostiosoitteiden kautta ensimmäisten kontaktien luominen onnistuu helposti. Yksittäisten henkilöiden lisäksi sovelluksessa voi seurata yrityksiä ja heidän ilmoittamia vapaita työpaikkoja.
Kun LinkedIn:iin on päässyt kunnolla sisälle, luonut kontakteja, seurannut yrityksien omia sivuja ja työpaikkailmoituksia, se on hyvin hyödyllinen työkalu kontaktien luomiseen ja ylläpitoon. Myös yritykset voivat resurssiensa mukaisesti etsiä uusia työntekijöitä. Varsinkin aktiivisimmat käyttäjät, jotka pitävät profiiliaan yllä ja päivittävät tietojaan, saattavat olla yrityksille hyvinkin arvokkaita. Uuden työpaikan saaminen voi tapahtua myös yrityksen aloitteesta.
Tulevaisuudessa LinkedIn saattaa olla arkipäivää. Mitä jos erilliset CV:t jäävät historiaan? Tai ehkäpä netissä täytettävät yrityksien itse laatimat hakulomakkeet korvataan vain yhdellä kentällä, johon linkitetään hakijan LinkedIn-profiili? Tai ehkäpä työpaikkojen haku yleistyy samalle tasolle LinkedIn:ssä kuin mitä se on mol.fi -palvelussa. Mitä useampi ihminen alkaa käyttää palvelua sitä kiinnostuneempia ovat myös yritykset. Ihmiset eivät seuraa yrityksiä vaan yritykset seuraavat ihmisiä, koska heissä on myös yrityksien tulevaisuus.

No, niin. Sitten kun kaipaat kontakteja LinkedInissä, niin etsi Kati ja Outi sieltä ja valitse Connect. Liitymme verkostoosi. Ei sinun tarvitse CV:tä sinne heti laittaa, oleellista on, että näkyy titteli ja jos olet opiskelija, niin minkä alan ja missä opiskelet. Toinen juttu millä pääsee hyvään alkuun on se, että liityt sinua kiinnostaviin ryhmiin ja kolmas - kontaktoidut tuttujesi kanssa.
VastaaPoista