En ole itse koskaan käyttänyt Skypeä. Olen nähnyt jopa vanhempieni käyttävän sitä mutta omassa kaveripiirissäni kukaan ei ole esimerkiksi muuttanut pitkäksi aikaa ulkomaille tai muuta vastaavaa, jolloin sovelluksen käyttäminen olisi tullut tutuksi.
Skypen idea on soittaminen. Rekisteröityneet käyttäjät voivat soittaa toisilleen Skypen välityksellä ilmaiseksi ja pientä maksua vastaan myös suoraan ystäviensä puhelimiin. Myös videopuhelut ja viestien laittaminen puhelun aikana ovat mahdollisia. Yllättävä asia ja todella huomionarvoinen fakta on se, että Skypen välityksellä ei voi soittaa hätäpuheluita. Hyvä että asia on esillä heti etusivulla, vaikkakin olisi mielenkiintoista tietää kuka soittaisi ennemmin hätätilanteessa Skypen kuin tavallisen puhelimen välityksellä.
Skypen saa moneen paikkaan. Sitä voi käyttää tietokoneella, puhelimissa, televisiossa ja jopa PlayStation Vita -versiossa. Skypellä voi soittaa myös Facebookin kautta. Se on todella hyvin tavoitettavissa oleva palvelu niin yksityisille kuin yrityksillekin.
Yritysmaailmassa Skype on varmasti hyvin käytetty työkalu kansainväliseen tai muunlaiseen etäkanssakäymiseen. Virtuaaliset kokoukset voidaan hyvin järjestää käyttäen Skypeä, koska siinä yhdistyy sekä kuva että ääni. Se on myös hyvin edullinen tapa suhteutettuna matkustamiseen ja sen aiheuttamiin kuluihin.
Koska Skype toimii teknologiaa hyväksikäyttäen, ongelmat eivät ole varmasti harvinaisia, ennemmin todennäköisiä. Saattaa riippua hyvinkin paljon yrityksen omasta teknologiasta ja välineistöstä kuinka hyödynnettävissä Skype on. Mikäli virtuaalista kokousta yritetään pitää yhden läppärin välityksellä viisi ihmistä sen ympärillä, tulos ei välttämättä ole kovinkaan hyvä. Jos käytössä on kunnon kokoushuone, jossa kunnon kameran liittäminen tietokoneeseen on onnistunut ja huoneessa on iso screeni, josta toisen osapuolen näkee, kokouksen pitäminen voi olla hyvinkin vaivattoman oloista. Oletuksena jälleen että kaikki toimii. Välineistön asennus kannattaakin teettää ammattilaisella, jolloin ongelmien tulemisen riski ainakin pienenee.
Skype tulee tuskin koskaan korvaamaan tavallista puhelinta. Palvelun pitäisi yleistyä todella paljon tai liittymien hintojen tulisi nousta merkittävästi, että ihmiset alkaisivat käyttää sitä normaaleiden puheluiden sijaan. Toisaalta myös esimerkiksi WhatsApp on jo hyvin yleinen puhelimissa ja korvannut ainakin omasta kaveripiiristäni tekstiviestit lähes kokonaan. Nähtäväksi siis jää miten käy.
Kysyppä vanhempiesi käyttökokemuksia ja jaa ne meille täällä?
VastaaPoista