keskiviikko 14. marraskuuta 2012

Tyhmyys tiivistyy

Bongasin Iltalehdestä jutun, jossa Stanfordin yliopiston tutkijat väittävät ihmisten aivokapasiteetin pienentyvän pikkuhiljaa. Toisin sanoen, ihmisrodusta tulee vuosi vuodelta yhä tyhmempi.

Mielenkiintoinen juttu. Periaatteessa mitä älykkäämmiksi tulemme, sitä tyhmemmäksi muutumme. Eli mitä enemmän ihmiset keksivät uusia laitteita, teknologiaa ja innovaatioita, sitä vähemmän ajattelemme itse. Vain muutaman ihmisen takia koko ihmisrotu muuttuu siis pikku hiljaa tyhmemmäksi.

Olen huomannut ilmiön myös omassa elämässäni. En voisi kuvitellakaan muistavani kavereideni puhelinnumeroita, saati osoitteita, ulkoa. Olessani lapsi, opettelin tärkeimpien ihmisten puhelinnumerot ulkoa, koska silloin lapsille ei vielä ostettu kännyköitä, käytettiin lankapuhelimia. Nyt minun ei tarvitse käyttää aikaa/vaivaa ajattelemiseen ja muistamiseen, vaan voin tallentaa kaiken tarpeellisen tiedon puhelimeeni tai tietokoneeseeni. Ihanan helppoa. Se kuitenkin kostautuu.

Väitän, että pienillä muistia kehittävillä jutuilla, esimerkiksi puhelinnumeroiden opettelemisella, minun ei tarvitsisi kävellä huoneesta toiseen miettimään, mitä olinkaan menossa tekemään tai katsoa kymmeneen kertaan yhtä lausetta kopioidessani kirjoitettavaksi, että mitä pitikään kirjoittaa. Onko tuttua?

Artikkelissa sanotaan, että ihmisen aivotoimintaa tukevat geenit ovat hyvin herkkiä mutaatioille. Eli ovatko jo omat lapseni tyhmempiä kuin minä itse? Voinko vielä vaikuttaa mutaatioihin pelaamalla vähän sanapelejä tai jättämällä ostoslistan kotiin? Vai ovatko mutaatiot edes niin herkkiä syntymään kuin tässä kärjistän?

Joka tapauksessa, uudet keksinnöt saattavat koitua kohtaloksemme. Onko maailmassa muutaman sadan vuoden päästä 5 % älykkäitä keksijöitä ja 95 % tyhmiä teknologian käyttäjiä?

5 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Kirjoitat aivan asiaa. Muistamattomuus (esim. tuo, ettei muista toiseen huoneeseen kävellessään, mitä siellä piti tehdä tai mitä oli hakemassa) voi johtua myös siitä, että on meneillään niin paljon asioita, joita pitäisi hoitaa ja ajatella. Itselläni muistamattomuus ainakin puskee pintaan juuri samaan aikaan tenttisuman, palautettavien tehtävien ja muun stressin kanssa. Mutta varmasti aivojumpalla voisi aktivoida itseään muistamaan paremmin. Eli ei muuta kuin ristikoita ostamaan!

    VastaaPoista
  3. Olen vakuuttunut siitä, että tämä pitää paikkansa. Itse muistin jossain vaiheessa puhelinnumerot mutta nykyisin olen pulassa jos älykännykkäni ei toimi. Nyt ei tarvitse muistaa kuin salasanat. Olen myös huomannut sen, että kuvallinen ilmaisu ja tekstiviestit ja pikaviestintä ovat tehneet sen, että pidempiä tekstejä näyttää olevan entistä vaikeampi kirjoittaa tai edes ymmärtää. Tiedon hakeminen tuottaa joillekin vaikeuksia ja keskustellaan usein linkeillä, joita sitten jaetaan edelleen. Ne klikataan pikaisesti auki tai välitetään suoraan eteenpäin.

    Eilen keskustelimme parin työkaverin kanssa, että kohta ei osata lukea, ei kirjoittaa eikä tarvitse muistaakaan mitään. Kaikki on jossain sovelluksessa tai koneessa. Mitä ei ole, niin sitä ei ole. Ei tiedetä. Ei löydetä. Ei osata. Ei ole. Niin, että tyhmyys tiivistyy, ainakin kun ei ole sähköä.

    VastaaPoista
  4. Luin itsekin samaisen uutisen ja uskon, että tässä on oikeasti perää. Jos ajattelen esimerkiksi itseäni kännykän käyttäjänä ja etenkin aikaa, jolloin sain ensimmäisen kännykkäni, osasin lähes kaikki puhelinnumeroni ulkoa. Nykyään, jos tallennan uuden numeron, ei minulle oikeastaan tulisi edes mieleen opetella sitä ulkoa. Ehkä olisi hyvä ihan itsensä muistinkin vuoksi aktivoida aivot erilaisiin haasteisiin tasaisin väliajoin.

    VastaaPoista
  5. On totta, että teknologia tekee elämästä helpompaa ja juuri esimerkiksi tiettyjen asioiden muistaminen on nykyisin tehty yksilöille turhaksi, kuten esimerkiksi juuri mainitsemasi puhelinnumeron muistaminen. Nykyisin ihmisellä on kuitenkin myös paljon enemmän tehtävää, toimitettavaa ja käytettävää kuin menneisyydessä. Paikat ovat suurempia, sosiaaliset verkostot laajempia. Osaamme käyttää useita erilaisia laitteita ja vempaimia, muistamme kuitenkin nappulat ja reitit uusiin moderneihin muistikirjoihimme. Voiko tämä vastata sitä, että ennen muisti muutamien ihmisten puhelinnumerot? En tiedä, mutta kenties tämä herättää keskustelua :)

    VastaaPoista