Kuuntelin eilen aamulla radiota aamutoimien ohessa. Radion ohjelman mukaisesti vuorossa oli aamun painajaisexä -kilpailu. Olin kuullut kilpailun pariin otteeseen myös ennen tätä lähetystä, jolloin jo ajattelin, että oudosta aiheesta tehdään kilpailu.
Tässä nimenomaisessa lähteyksessä kilpailijoina oli kaksi naista. Heillä kummallakin oli kontollaan todella vaikeat parisuhteet, joissa heitä kohtaan oltiin oltu todella mustasukkaisia ja vainoharhaisia, minkä takia heitä oli pahoinpidelty. Ainakin toinen naisista oli saanut elinikäiset vammat yhdestä kilpailussa esitetystä pahoinpitelykerrasta. Kilpailu veti hiljaiseksi niin juontajat kuin varmasti kuuntelijatkin. Kilpailijoiden äänestä kuuli, että asioiden kertominen oli vaikeaa.
Kilpailussa valitaan kolmen tarinakierroksen jälkeen, kumman exä on ollut pahempi. Eli se voittaa, jonka kokemukset ovat raskaimmat. Kyseessä olevassa lähetyksessä toinen juontajista aloitti jo sanomalla, että heidän on pakko valita toinen voittajaksi, missä vaiheessa toinen juontajista vinkkasi hienovaraisesti, että kummatkin pitäisi palkita. Eihän tällaisia kokemuksia voikaan laittaa järjestykseen. Ei kukaan muu voi päättää, kumman kokemukset ovat pahemmat.
Onko tällaisessa järkeä? Tottakai jokainen ilmoittautuu kilpailuun omasta tahdostaan, mutta tällaisilla tarinoilla kilpailun tarkoitus, olla viihdyttävä, ei toteudu. Lisäksi tällaisten tarinoiden jälkeen ne, joiden tarinat ovat vähemmän vakavia, sellaisia, joita alunperin on tällä kilpailulla haettu, eivät todennäköisesti ilmoittaudu.
Kumppanit, jotka ovat väkivaltaisia, eivät ole enää pelkkiä sikoja tai idiootteja. He ovat rikollisia. Onko sopivaa kilpailla sillä, kumman kumppani on väkivaltaisempi tai enemmän rikollinen? Minusta ei.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti